Monday, November 1, 2010

Apakah Blog?

Blog adalah sebuah laman web yang mudah digunakan (easy-to-use web site) di mana anda boleh memaparkan pendapat anda, mencatatkan peristiwa dan pengalaman anda, berinteraksi dengan orang lain, berkongsi gambar foto dan banyak lagi.

Anda boleh menulis apa saja pada blog bergantung kepada minat dan keperluan anda. Kalau anda seorang peminat kereta anda akan menulis apa saja yang anda suka tentang kereta seperti kelebihan dan kemampuan prestasi sesebuah jenama kereta yang mungkin menjadi kereta idaman anda, bercerita tentang modifikasi kereta atau model-model terbaru kereta di pasaran. Bagi anda yang meminati handphone, anda boleh bercerita tentang ciri-ciri kebolehan telefon mudah alih yang terkini seperti teknologi bluetooth, Wi-Fi, MMS, 3G dan sebagainya serta menyimpan gambar koleksi model-model handset kegilaan anda. Bukan itu saja, malah anda yang kaki pancing pun boleh menggunakan blog untuk menceritakan tentang hobi anda itu untuk berkongsi pengalaman dengan kaki-kaki pancing yang lain.
Blog juga boleh bertindak sebagai Journal Elektronik atau eJournal. Dalam laman web www.blogger.com menyatakan "Blog is short for Web log, which can be anything from a news site to an online journal. Blogs allow you to instantly publish your thoughts and ideas from anywhere. People all over the world have blogs. It's a fun and easy way to keep in touch with your friends, post links to interesting webpages, or just record your thoughts."

Apa-apa pun untuk lebih faham lagi anda wajar biasakan diri anda dengan teknologi aplikasi ini. Lama kelamaan Insya Allah anda akan lebih banyak tahu, banyak pengalaman dan akan lebih mendalam lagi pemahaman anda.

No comments:

Post a Comment

Foto guru-guru